Grez-sur-Loing - Konst och relationer

Grez-sur-Loing – Konst och relationer

16 februari ­- 18 augusti 2019

Vårens stora utställning på Waldemarsudde presenterar den mytomspunna konstnärskolonin Grez-sur-Loing utifrån den senaste forskningen. I Grez uppstod på det sena 1800-talet olika relationer och samband mellan de konstnärer av olika nationaliteter som vistades där och de fascinerande verk som de skapade i byn och dess vackra omgivning. Över 100 verk av skandinaviska och anglosaxiska konstnärer som exempelvis Karin och Carl Larsson, Julia Beck, Karl Nordström, Peder Severin Krøyer, Frank O’Meara, William Blair Bruce och Carolina Benedicks visas i presentationen.

Ett stort antal konstnärer, författare och musiker från olika delar av världen möttes i Grez på slutet av 1800-talet. I byn inspirerades de av varandra både konstnärligt och på personliga plan. Socialt fungerade Grez som en plattform för konstnärsgemenskaper, men också för vänskaps- och kärleksrelationer inom och över nationsgränserna. Till de senare hör t.ex. äktenskapen mellan William Blair Bruce och Carolina Benedicks samt mellan Francis Brooks Chadwick och Emma Löwstädt. De nationsöverskridande sambanden till trots, har Grez-kolonin i äldre svensk konsthistorieskrivning, och i utställningssammanhang på hemmaplan, framförallt beskrivits som en inhemsk angelägenhet. I den senare forskningen som lyfts fram i den här utställningen tecknas en helt annan bild av hur konstnärer från olika länder levde och verkade i samförstånd sida vid sida i byn.

Utställningen Grez-sur-Loing – Konst och relationer är den första i sitt slag i Sverige att beskriva den franska byn Grez som en internationell mötesplats för svenska, övriga skandinaviska och anglosaxiska konstnärer. I fokus för presentation är de många intressanta konstverk som tillkom i Grez från och med det sena 1870-talet till början av 1890-talet. Utställningen innehåller över 100 verk i olika material och tekniker med motiv från platsen och dess vackra omgivningar. Bron över floden Loing, byns stenhus och trädgårdar, lokalbefolkningen i arbete och vänporträtt. I presentationen visas även teckningar från festligheter som maskerader och kostymbaler på Hôtel Chevillon och Pension Laurent. Bland de konstnärer som finns representerade kan bl.a. nämnas Karin Bergöö (gift Larsson), Carl Larsson, Julia Beck, Emma Löwstädt-Chadwick, Hugo Birger, Karl Nordström, Carolina Benedicks-Bruce, Christian Krohg, Peder Severin Krøyer, Frank O’Meara, Katherine Mac Causland, Francis Brooks Chadwick och William Blair Bruce.

Grez-sur-Loing – Konst och relationer ingår i Waldemarsuddes fleråriga satsning på att lyfta fram konstnärskolonier som fenomen i 1800-talets europeiska konstliv. Tidigare presentationer på museet har inkluderat konstnärskolonin i Skagen på norra Jylland, konstnärskolonin på Tyresö utanför Stockholm och Worpswede-kolonin utanför Bremen.

”Det är en stor glädje för oss på Waldemarsudde att efter höstens kritikerrosade utställning om Worpswede-kolonin, nu få kasta ljus över den fascinerande internationella konstnärskolonin i den nordfranska byn Grez-sur-Loing. Den omfattande utställningen innehåller verk från det sena 1800-talet av både kända och idag bortglömda konstnärer av olika nationaliteter. De kvinnliga målarnas situation i Grez, de sociala sambanden mellan konstnärerna och lokalbefolkningen samt kolonins författare, däribland Strindberg och Robert Louis Stevenson, lyfts fram i vår rika, forskningsbaserade presentation. Utställningen är unik i sitt slag och den första någonsin i Sverige att belysa Grez-kolonin som en mötesplats för i synnerhet svenska, övriga skandinaviska och anglosaxiska konstnärer, författare och musiker”, säger Karin Sidén, museichef och en av de ansvariga för utställningen.

Utställningen kompletteras av en omfattande katalog med skribenter från England, Irland, USA, Norge och Sverige.

Citat från media:

”Av drygt 100 verk är ett stort antal verk små juveler av mindre kända friluftsmålare…Allt dränkt i ett silvrigt ljus”. Birgitta Rubin, Fem favoriter just nu, Dagens Nyheter

”Friluftsmålarnas favoritplats i nytt ljus på Waldemarsudde”. Dan Backman, Svenska Dagbladet

”Som alltid när Waldemarsudde griper tag i konsthistorien präglas utställningen av kunskap och omsorg” Sebastian Johans, Dagens Nyheter