Suzy Strindberg – Tunna trådar

Suzy Strindberg – Tunna trådar

20 januari – 22 april 2018

I Bernadotterummet visas under våren ett urval av Suzy Strindbergs små vackert broderade verk föreställande landskap. Stygnen i hennes bilder är minimala och sys med mycket tunna silkestrådar. Arbetet Strindberg utför är unikt i sitt slag i vår tid, det är långsamt och omständlligt. Suzy Strindbergs poetiskt vackra verk fick stor uppmärksamhet när ett av dem ”Grön skog” visades på Nationalmuseums kritikerrosade utställning Slow Art för ett antal år sedan. I Waldemarsuddes utställning ges besökarna en unik möjlighet att se fler av hennes verk samlade i en förtätad presentation.

Med sina måleriskt broderade landskapsskildringar vidareutvecklar Suzy Strindberg en rik, global och mångtusenårig textil genre. Broderikonsten, som förekom i Orienten redan för ca 6 000 år sedan, har dokumenterats här i Norden åtminstone sedan bronsåldern. Från och med medeltiden kom broderi att utvecklas till en både stark och viktig textil genre i västvärlden. I äldre tider bidrog broderikonsten till att förhöja mänskligt prydande och inredningars estetiska utsmyckande, det senare hos såväl aristokrati som allmoge.

Broderikonsten har haft både glansperioder och tider av låg acceptans. I vår tid är broderi inte bara en hyllad och mångfacetterad textil genre, den betraktas som dagsaktuell och som en samhällsengagerad reaktion mot slit och slängsamhället och en högt uppdriven tidshets. Suzy Strindbergs broderier i miniatyrformat, som har utförts för att likt målningar hängas på vägg eller som bilder prydande silverdosor formgivna av Karlheinz Sauer, framstår som dagsaktuella och representativa uttryck för broderiet som samtidskonst.

Om sina verk skriver Suzy Strindberg:

”Jag tänker i tråd. Jag drömmer i tråd. Silke. Nästan alltid är det tunt tunt silke. Mitt silver. Mitt guld. Jag vet i mitt inre hur det ska se ut. Skissen är min dröm och min längtan. ”

”Det lilla formatet har alltid fascinerat mig. Från de små miniatyrmålningarna i medeltida biblar till gamla indiska och kinesiska bokillustrationer. Kanske började detta med min barndoms dockskåp. Här lekte jag med miniatyrdockor som jag själv gjort. Men inte förrän i slutet av 90-talet började jag arbeta med silkesbroderier i miniatyrformat”.