Anna Boberg

Anna Boberg (1864-1935) var verksam som målare men även som konsthantverkare inom många tekniker. Hon har ritat textilmönster för Handarbetets vänner och kostymer för baletten Bergakungen, formgivit keramik för Rörstrand och konstglas för Kosta och Reijmyre. Från just Reijmyre finns två vaser i Waldemarsuddes samlingar som Anna Boberg skänkt till prins Eugen. Boberg var även verksam som författare och skrev såväl reseskildringar som memoarer och även ett operalibretto.

Med sin man Ferdinand Boberg, Waldemarsuddes arkitekt, var Anna en gärna sedd gäst hos prins Eugen – under perioden 1905-1924 var också Bobergs i det närmaste prinsens grannar tvärs över Ryssviken i sin villa Vintra. Från makarna Boberg till prins Eugen finns över hundra brev bevarade på Waldemarsudde, 28 från endast Anna. Tonen i hennes brev är vänskaplig och humoristisk och hon drar sig inte för att pika prinsen. ”Jag är av den åsikten att roande brevskrivare är roade brevskrivare, men tyvärr är Prinsen ett undantag för min regel!” skriver hon exempelvis från Paris 1926, när prinsen inte besvarat hennes brev. Som målare är Anna Boberg mest känd för sina motiv från Lofoten, en plats hon besökte ett antal gånger med början 1901. Flera av verken i samlingarna hämtar sina motiv från dessa besök. Anna Bobergs måleri fick inte alltid lika positiv kritik i Sverige som på utställningar utomlands. Sin största framgång som målare hade hon med en separatutställning i Paris 1926.

Övriga verk i Waldemarsuddes samlingar:

‘Manetvasen’
1902 Överfångsglas, höjd 23 cm Tillverkad vid Reijmyre glasbruk
WK 468 Gåva av konstnären till prins Eugen

Stadsmotiv (vinterbild)
Odaterad Olja på duk, 45,5×41,5 cm
W 92 Inköpt av prins Eugen 1918

Snöberg
Skiss. Odaterad Olja på duk monterad på papp, 18,5×19,5 cm
W 93 Inköpt av prins Eugen 1930