Anders Zorn

Prins Eugen och Anders Zorn (1860 – 1920) lärde känna varandra i Paris vid 1880-talets slut och de hade fortsättningsvis ett relativt nära umgänge. Zorn har även målat prinsens porträtt och i Eugens konstsamling är han företrädd med hela 61 verk, merparten av dessa grafiska blad.
La Frileuse, den huttrande, motivet med den nakna kvinnan i ett landskap målades 1894 på Dalarö och är en av Zorns klassiska badbilder utförd i hans virtuosa teknik.

Zorn intresserade sig för ljusets spel över ansikten och kroppar och som naket- och stoffmålare har han närmast ingen överman.

Som porträttmålare har han därtill en sällsynt förmåga att individualisera. Detta framstår tydligt i porträttet av drottning Sophia, prins Eugens mor, som målades 1909. Drottningens porträtt är innerligt och mjukt uppfattat, harmoniserat i grå och vita toner. Det är därtill en okonventionell framställning av en drottning, som framstår vardaglig där hon avspänt sitter lätt tillbakalutad i sin stol med huvudet i ena handen.