Stilla skönhet – Nordisk och östasiatisk interaktion

Ladda hem pressbilder

  • Helene Schjerfbeck. Konvaljer i blått glas I (den sneda vasen), 1920, olja 40,5 x 33,2 cm. Privatsamling. Bild: Finlands nationalgalleri, Hannu Aaltonen
  • Kruka, Tamba-keramik, 1500-tal glaserad rödlera h. 47 cm, ø 36.5 cm. © Japan Folk Crafts Museum, Tokyo
  • Kalle Eskola, Stilleben, 1959. Olja på duk, 55,5 x 46 cm. Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum,Finlands Sparbank Ab:s konstsamling. Foto: Finlands Nationalgalleri/Hannu Pakarinen
  • Kyllikki Salmenhaara, Vas, Arabia, 1959. Glaserat stengods med chamotte 43 x 43 cm. Designmuseet, Helsingfors. Foto: Finlands Nationalgalleri/Hannu Pakarinen
  • Helene Schjerfbeck, Träd i blåst, 1918. Tempera eller olja på duk. Foto: Finlands nationalgalleri, Jenni Nurminen
  • Malin Lager, Broderi Skuggor, 1994 Maskinbroderi på bomulls- och sidentyg med stoppsöm i. 35,5 x 52,2 cm. Foto: Hans Thorwid, Nationalmuseum
  • Yoshitaka Yanagi, Kimono, 1977. Silke, 164 x 145,5 cm. Japan Folk Crafts Museum, Tokyo © Japan Folk Crafts Museum, Tokyo © Yoshitaka Yanagi
  • Shōji Hamada, tallrik, 1956. Glaserad rödlera, 6,6 x 29,3 x 29,3 cm. Japan Folk Craft Museum, © Japan Folk Crafts Museum, Tokyo © Shōji Hamada
  • Kazuyo Nomura (1955) Broderi "Skyddslager II", 1997-1998. Av silkeorganza. Maskinsytt. Band av bomull. 250 x 150 cm. Foto: Hans Thorwid, Nationalmuseum
  • Einar Jolin, Interiör, 1913. Olja på duk, 45,5 x 38 cm. Foto: Prallan Allsten, Moderna museet
  • Maija Isola, Komposition, 1956, tempera 52,5 x 61,5 cm. Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands nationalgalleri, Hannu Pakarinen
  • Gunnar Nylund. Vas, tillverkad 1926-1935. Vitt gods med lasyr, 7,5 cm. Foto: Greta Lindström, Nationalmuseum
2020-01-27

Stilla skönhet – Nordisk och östasiatisk interaktion

15 februari – 31 maj 2020

Vad har konstnären Helene Schjerfbeck och formgivaren Ingegerd Råman gemensamt? Dessa två och ytterligare ett 70-tal konstnärer och formgivare ingår i utställningen Stilla skönhet som visar på en estetisk växelverkan mellan den nordiska och östasiatiska konsten. Gemensamt för verken är det meditativa, stilla och koncentrerade bild- och formspråket. I presentationen visas måleri, teckningskonst, grafik, keramik och textil konst av japanska, finska och svenska konstnärer i vackert samspel.

Utställningen Stilla skönhet presenterar en ömsesidig påverkan på konst- och designområdet mellan de nordiska länderna och Östasien under 1900-talet fram till idag. I centrum för presentationen står konst från Sverige, Finland och Japan. De nordiska konstnärerna hämtade framförallt intryck från Japan, men även från Kina och Korea. Interaktionen mellan öst och väst gick i vardera riktningen: de östasiatiska konstnärerna blev i sin tur inspirerade av den nordiska konsten och arkitekturen. Ett urval av verken i utställningen visar hur denna estetiska växelverkan levt vidare ända in i vår tid.

Den centrala utgångspunkten för utställningen är den japanska estetikens grundtanke, som utgår från att vardagens skönhet är värd att uppskatta – den idén hör på ett väsentligt sätt samman med Japonism-fenomenet, som i väst fick sin början under slutet av 1800-talet. Beundran för den japanska konsten och estetiken förstärkte ett ideal gällande de vardagliga bruksföremålens funktionalitet och den enkla skönheten, som redan hunnit uppstå i Norden.

Till skillnad från länderna i väst har man i den japanska kulturen även uppskattat den icke fulländade skönheten – ett föremål som kan upplevas vara ofärdigt med diverse defekter anses inte nödvändigtvis som misslyckat. Denna tanke väckte genklang i de nordiska länderna, där keramikerna blev förtjusta i den östasiatiska keramiken och föremålen som användes vid teceremonierna.

Utmärkande för verken i utställningen är det meditativa, stilla och koncentrerade bild- och formspråket. Rymd, ljus, tystnad och materialitet är exempel på egenskaper och uttryck som präglat urvalet av verk till utställningen. I presentationen visas vackra och funktionella vardagsföremål såsom keramik och kimonor i samspel med målningar av landskap och stilleben, teckningar och grafiska arbeten.

Bland de representerade konstnärerna finns Helene Schjerfbeck, Einar Jolin, Wilhelm Kåge, Shoji Hamada, Lee Ufan, Kyllikki Salmenhaara, Key Sato, Samiro Yunoki och Ingegerd Råman. Verk är inlånade från bl a Mingei-museet i Tokyo (The Japan Folk Crafts Museum), Hayama Museum of Modern Art, Konstmuseet Ateneum, Designmuseet i Helsingfors, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark, Göteborgs konstmuseum, Röhsska museet och Moderna Museet i Stockholm.

Stilla skönhet är producerad i samarbete med Konstmuseet Ateneum, Finlands Nationalgalleri i Helsingfors. Den är den första utställningen i sitt slag i Skandinavien och kompletteras av en rikt illustrerad katalog med artiklar av svenska, japanska och finländska skribenter samt av föredrag, workshops, visningar och en konsert. Med anledning av utställningen visas i Bernadotterummet i slottsbyggnaden även ett urval japanska färgträsnitt som förvärvades av prins Eugen på det tidiga 1900-talet.

Pressvisning:
Utställningen visas för press onsdagen den 12 februari kl. 10.00 (kaffe och smörgås serveras fr.o.m. kl. 9.45). Anmälan sker senast måndag 10 februari till: c.dalborg@waldemarsudde.se alt. mobil: 0709-754 708.

För mer information vänligen kontakta:
Cecilia Dalborg, kommunikationschef, c.dalborg@waldemarsudde.se alt. 0709-754 708