Pressvisning: Edward Burne-Jones - Prerafaeliterna och Norden

• Edward Burne-Jones, Love and the Pilgrim, 1896-7, olja på duk, 157,5 x 304, 8 cm, © Tate, London, 2019
  • Edward Burne-Jones, Vespertina Quies, 1893, olja på duk, 107,9 x 62,2, © Tate, London 2019
  • Edward Burne-Jones, Fair Rosamund and Queen Eleanor, 1862, bläck, akvarell, gouache och gum på papper, 26 x 27,3 cm, © Tate, London, 2019
  • Edward Burne-Jones, Desiderium, 1873, kol på paper, 62,3 x 103 cm, © Tate, London, 2019
  • Edward Burne-Jones, Spirits or the Uninterpreted Dream, omkr. 1890, olja på duk, 127 x 85 cm, fotograf Guillaume Benoit
  • Edward Burne-Jones, La Roue de la Fortune, 1875-1883, olja på duk, 200 x 100 cm, Musée d'Orsay, Paris.
  • Edward Burne-Jones och William Morris, The Adoration of the Magi, 1894, ull och silke på bomullsvarp, 258 x 384 cm, Manchester Metropolitan University Special Collection
  • Frida Hansen, Semper Vadentes, 288 x 360 cm, gobeläng, Stavanger Kunstmuseum
  • Gerhard Munthe, Helhästen, 1892, Akvarell på papper, 77 x 111 cm, Prins Eugens Waldemarsudde
  • Georg Pauli, Ofelia, 1891, Olja på duk, 45 x 53,5 cm, Prins Eugens Waldemarsudde
2019-08-27

Pressvisning:
Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden

Onsdag 11/9 kl. 10.00. Kaffe och smörgås serveras fr.o.m. kl. 9.45.

O.S.A. senast måndag 9/9 till: j.sahlin@waldemarsudde.se

14 september 2019 – 26 januari 2020

Den 14 september 2019 öppnar den banbrytande utställningen Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden på Prins Eugens Waldemarsudde. Det blir den första monografiska utställningen någonsin med den internationellt uppmärksammade prerafaelitiska konstnären i Skandinavien och ett unikt tillfälle att introducera Burne-Jones för en svensk och övrig skandinavisk publik. Presentationen omfattar över 50 verk av Burne-Jones, med inlån från Tate Britain, Victoria and Albert Museum, British Museum, Musée d’Orsay, Manchester Art Gallery samt ett antal andra museer och privata samlingar i Storbritannien och Europa. Utställningen kompletteras med en nordisk del, som på ett intressant sätt tematiserar inflytandet från Burne-Jones, prerafaelitisk konst och Arts and Crafts-rörelsen inom skandinavisk bildkonst och design.

Sir Edward Coley Burne-Jones (1833–1898) var en av nyckelpersonerna i brittisk konst under senare hälften av 1800-talet och en pionjär för europeisk symbolism. Som framträdande sen prerafaelit och medlem av Arts and Crafts-rörelsen tillsammans med William Morris var han en föregångare till modern design. Arts and Crafts-rörelsen upphöjde hantverket och tillkom som en reaktion mot den industriella revolutionen. Burne-Jones och andra prerafaelitiska konstnärer fann inspiration från medeltida konst, tidig renässans, religion, antika myter, sagor och legender. Burne-Jones symbolrika och gåtfulla verk kretsar kring existentiella teman som kärlek, svek, död och sexualitet. Hans mångbottnade konstnärskap inkluderade arbeten inom ett stort antal genrer och tekniker alltifrån måleri, teckningskonst, grafik och textila verk till glasmosaiker och glaserat lergods. Burne-Jones vida konstnärskap presenteras i denna utställning med både teckningar, målningar, glaserat lergods och textila verk.

Under hösten 2018 och våren 2019 visade Tate Britain en omfattande utställning med över 150 verk av den sena prerafaeliten Edward Burne-Jones. Ett antal av de mest uppmärksammade verken på Tates utställning, kompletterat med ytterligare inlånade målningar och teckningar, kommer nu att kunna ses på Prins Eugens Waldemarsudde under hösten 2019 och senare på konstmuseet KODE i Bergen våren 2020. Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden berör också konstnärens inverkan på skandinavisk konst och design och kompletteras av ett flertal verk av nordiska konstnärer som motivmässigt eller estetiskt refererar till den brittiske konstnärens oeuvre, till den prerafaelitiska konstströmningen och till Arts and Crafts-rörelsens estetik. Våren 1896 träffade prins Eugen Burne-Jones i London. Året därpå visades Burne-Jones verk The Fall of Lucifer på Den allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm, för vars konstutställning prins Eugen var ordförande. Burne-Jones verk på Stockholmsutställningen väckte stor uppmärksamhet och blev den första presentationen av hans verk i Skandinavien. På ett intressant sätt förankras därmed denna utställning på Prins Eugens Waldemarsudde, där Eugens kontakter med brittiskt konstliv tas upp.

Med denna utställning visas för första gången i Skandinavien en mer omfattande presentation av den idag dagsaktuelle Burne-Jones’ verk. Burne-Jones och andra prerafaelitiska konstnärer bidrog till att lägga grunden för ett mytologiskt universum som vi återfinner i vår tids filmatiseringar av fantasy-klassiker som Lord of the Rings och Game of Thrones. I många av Burne-Jones verk finner vi könsambivalenta eller androgyna gestalter. Det är en tematik som är lika aktuell idag och sammanfaller med vår tids queer-ideal och diskussioner om ett tredje kön. Nu anser vi att tiden är mogen för att lyfta fram Burne-Jones och prerafaeliterna också i Skandinavien!

”Det är en stor glädje för oss på Prins Eugens Waldemarsudde att få samarbeta med Tate Britain, Nordic Institute of Art och konstmuseet KODE i Bergen kring en utställning med den betydande brittiske konstnären Edward Burne-Jones. I utställningen kommer våra besökare att få en unik möjlighet att närmare stifta bekantskap med Edward Burne-Jones fascinerande målningar, teckningar och textila verk, men också att reflektera över hans betydelse och inverkan konstnärligt då och nu i en svensk och övrig nordisk kontext. Hösten 2019 välkomnar vi Edward Burne-Jones konstverk till Waldemarsudde och då till en starkt uttrycksfull och anslående utställning som tillkommit i samarbete med några av de främsta experterna på hans konstnärskap och den prerafaelitiska konsten”, säger museichef Karin Sidén.

Utställningen, Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden, kureras av Dr Alison Smith (National Portrait Gallery) och Dr Knut Ljøgodt (Nordic Institute of Art) i samverkan med museichef, Docent Karin Sidén (Prins Eugens Waldemarsudde) och Fil.kand. Line Daatland (KODE).

Den nyproducerade utställningen Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden kompletteras av en rikt illustrerad katalog med nyskrivna artiklar. I samband med utställningen håller museet kvällsöppet på tisdagar och torsdagar till kl. 20.

Utställningen visas på Prins Eugens Waldemarsudde 14 september 2019 – 26 januari 2020 och sedan på konstmuseet KODE Bergen 15 februari – 31 maj 2020.

Kommande program i anslutning till utställningen:

Onsdag 18/9 kl. 18.00
Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden
Museichef Karin Sidén håller ett övergripande föredrag om Edward Burne-Jones spännande konstnärskap och reflekterar över hans betydelse för, och inverkan på, nordisk konst.

Onsdag 25/9 kl. 18.30
Musik på Udden
Medverkande musiker: Per Öman (violin), Josef Alin (cello), Vidar Andersson-Meilink (viola), Anders Lagerqvist (violin), Matilda Lindholm (piano), James Opie (viola) och Henrik Blixt (fagott)
Recitation: Lil Terselius
Musik av: Edward Elgar, Ethel Smyth, Henry Litolff och William Sterndale Bennett
Text av: Edgar Allan Poe och Christina Rossetti

Torsdag 26/9 kl. 18.00
Prinsen i engelska trädgårdar
Följ med trädgårdsmästare Marina Rydberg på en vandring i parken med fokus på prins Eugens inspiration från engelska trädgårdar. Visningen avslutas i vår pelargonutställning som visas i orangeriet.

Söndagar 29/9 – 20/10 kl. 13.00-15.00
Familjesöndagar: Dröm, legend och saga
Följ med på en magisk konstvisning i utställningen Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden. Lyssna till myter och legender från förr och utforska sagolika figurer i konsten. I ateljén målar vi egna drömvärldar med flödande färger på stora papper. Rek. från 5-10 år. Pris 50 kr. Vuxna betalar museientré.

Onsdag 2/10 kl. 18.00
I Arts & Crafts-rörelsens och William Morris fotspår
Cilla Robach, förste intendent vid Nationalmuseum, håller ett föredrag om hantverk och design med utgångspunkt i Arts & Crafts-rörelsen och dess inverkan på samtida design.

Onsdag 16/10 kl. 18.00
Edward Burne-Jones – Prerafaelit, estet och symbolist
Dr Alison Smith, Chief Curator på National Portrait Gallery och tidigare Lead Curator på Tate Britain, föreläser om den betydande brittiske konstnären Edward Burne-Jones som var en pionjär för symbolismen i Europa. Föredraget hålls på engelska. Kvällen inleds med en introduktion på svenska av museichef Karin Sidén.

Torsdag 17/10 kl. 18.00
Symbol och symbolik i konstens värld
Elisabet Hedstrand, intendent museipedagogik, tar er med på en specialvisning av Edward Burne Jones – Prerafaeliterna och Norden där vi utforskar konstverkens berättande detaljer och symbolspråk.

Tisdag–fredag 29/10–1/11 kl. 13.00-15.30
Höstlov: Teckna fantasy
Magi, drakar, monster och hjältar! På höstlovet erbjuder vi workshops i teckning ledda av skickliga fantasytecknare. Hämta inspiration från myter, legender och drömvärldar i konstutställningen Edward Burne Jones – Prerafaeliterna och Norden. Höstlovsvisning kl. 13.00 och workshop i teckning kl. 14.00-15.30. Rek. från 9 år och uppåt. Pris: 100 kr. Vuxna betalar museientré.

Torsdag 14/11 kl. 18.00
Prins Eugen och England
År 1896 besökte prins Eugen England för första gången. Han tilltalades mycket av landet och dess invånare och återvände ett antal gånger, både som privatperson och i officiella sammanhang. Om dessa besök berättar arkivarie Anna Meister med hjälp av brev och bilder ur Waldemarsuddes arkiv.

Onsdag 20/11 kl. 18.30
Höstkonsert
Medverkande musiker: Nicolas Dautricourt (violin), Zlata Chochieva (piano) och Per Nyström (cello)
Musik av: Dmitrij Sjostakovitj och Antonin Dvořák
Presentation: Jonas Lundblad, musikvetare

Onsdag 18/12 kl. 18.30
Julkonsert
Medverkande musiker: Lihay Bendayan (violin), John Nalan (piano), Kim Hellgren (viola) och Anders Lagerqvist (violin)
Sång: Paulina Pfeiffer (sopran)
Recitation: Marie Göranzon
Musik av: Gustav Holst, Augusta Holmès, Charles Villiers Stanford, Edward Elgar, David Matthews och Arthur Somervell
Texter av: Charles Dickens och Oscar Wilde

Allmänna visningar av utställningen ges tisdag-fredag samt söndagar kl. 14.00. På tisdagskvällar ges en temavisning av utställningen kl. 18.

För mer information vänligen kontakta kommunikatör Josefin Sahlin e-post: j.sahlin@waldemarsudde.se alt. tel: 0709-754 712