Pressvisning: Grez-sur-Loing - Konst och relationer 14/2 kl. 10

• William Blair Bruce, Friluftsateljé, odat. Olja på duk, 73 x 92 cm. Foto: Nationalmuseum.
  • Georg Pauli, Trädgård i Grez, 1884. Olja på duk, 36,5 x 45 cm. Foto: Nationalmuseum Stockholm.
  • Peder Severin Krøyer, Konstnärsfrukost, 1884. Pastell på papper, 49,5 x 64,5 cm. Foto: Prins Eugens Waldemarsudde.
  • Carl Larsson, Gubben och nyplanteringen, 1883. Akvarell på papper, 93x61 cm. Foto: Per-Åke Persson, Nationalmuseum.
  • Karl Nordström, Gamla bron i Grez, 1882. Olja på duk, 79,5 x 72,5. Foto: Prins Eugens Waldemarsudde.
  • Julia Beck, Kvinnogestalt vid stenmur, odat. Olja på duk, 76 x 107 cm. Foto: Bengt Wanselius.
  • Karin Larsson, Körsbärsblom, 1884. Olja på pannå, 72 x 65 cm. Foto: Per Eriksson/Trigger Photo AB.
  • Hugo Birger, Trädgård, Barbizon, 1878. Olja på duk, 65,6 x 81 cm. Foto: Hossein Sehatlou, Göteborgs konstmuseum.
  • Julia Beck, Vid kanalen, Grez, 1883. Olja på duk, 50 x 38 cm. Foto: Stockholms Auktionsverk. Bild beskuren.
  • Carolina Benedicks-Bruce, Studie av naken kvinna, 1895. Brons, 48 cm. Foto: Nationalmuseum.
2018-12-17

Pressvisning:

Grez-sur-Loing – Konst och relationer

Torsdag 14/2 kl. 10.00. Kaffe och smörgås serveras fr.o.m. kl. 9.45.

O.S.A. senast måndag 11/2 till: c.dalborg@waldemarsudde.se

Grez-sur-Loing – Konst och relationer
16 februari ­- 18 augusti 2019

Grez-sur-Loing är en mytomspunnen konstnärsby i svensk konsthistoria som i denna utställning för första gången presenteras som en internationell konstnärskoloni med i synnerhet skandinaviska och anglosaxiska konstnärer, författare och musiker. I Grez uppstod på det sena 1800-talet olika relationer och samband mellan konstnärerna och de fascinerande verk som de skapade. Utställningen visar över 80 konstverk av såväl kända som mer okända konstnärer, som bl.a. Karin och Carl Larsson, Karl och Tekla Nordström, Julia Beck och August Strindberg men också av William Blair Bruce, Kanadas mest kända impressionist, och av dennes svenska hustru, skulptören Carolina Benedicks.

Utställningen kompletteras av ett spännande bildspel, en rikt illustrerad katalog med flera kunskapsrika artiklar av svenska och internationella experter, av intresseväckande föredrag samt av konserter med framstående musiker och skådespelare.