Verk av Edward Burne-Jones på skandinavisk turné i samarbete med Tate Britain

• Edward Burne-Jones, Love and the Pilgrim, 1896-7. Olja på duk, 1575 x 3048 mm, Tate Britain.
2018-11-13

Verk av Edward Burne-Jones på skandinavisk turné i samarbete med Tate Britain

Hösten 2019 har Prins Eugens Waldemarsudde den stora glädjen att få visa verk av den betydande brittiske konstnären Edward Burne-Jones. Detta blir den första monografiska utställningen med konstnären i Skandinavien och ett unikt tillfälle att introducera Burne-Jones för en svensk och övrig skandinavisk publik.

Nyligen öppnade brittiska Tate en omfattande utställning med över 150 verk av den sena prerafaeliten Edward Burne-Jones. Delar av denna omfattande utställning kommer att vandra vidare till Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm och KODE i Bergen. Utställningen, Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden, kommer att kureras av Dr Alison Smith (National Portrait Gallery) och Dr Knut Ljøgodt (Nordic Institute of Art) i samverkan med museichef, Docent Karin Sidén (Prins Eugens Waldemarsudde) och Fil.kand. Line Daatland (KODE). Presentationen kommer att innefatta omkring 50 verk, med inlån från Tate, men även från andra museer och privata samlingar i Storbritannien och Europa. Utställningen kommer också att beröra Edward Burne-Jones inverkan på skandinavisk konst och design.

Sir Edward Coley Burne-Jones (1833-1898) är en av nyckelpersonerna i brittisk konst under senare hälften av 1800-talet, samt en pionjär för europeisk symbolism. Han var också en framträdande medlem av Arts & Crafts-rörelsen tillsammans med William Morris och en föregångare till modern design.

”Det är en stor glädje för oss på Prins Eugens Waldemarsudde att få samarbeta med Tate Britain, NIA och konstmuseet KODE i Bergen kring en utställning med den betydande brittiske konstnären Edward Burne-Jones. I utställningen kommer våra besökare att få en unik möjlighet att närmare stifta bekantskap med Edward Burne-Jones fascinerande målningar, teckningar och textila verk, men också att reflektera över hans betydelse och inverkan konstnärligt sett i en svensk och övrig nordisk kontext. Hösten 2019 välkomnar vi Edward Burne-Jones konstverk till Waldemarsudde och då till en starkt uttrycksfull och anslående utställning som tillkommit i samarbete med några av de främsta experterna på hans konstnärskap och den prerafaelitiska konsten”, säger Karin Sidén, museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde.

Utställningen Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden visas på Prins Eugens Waldemarsudde 14 september 2019 – 26 januari 2020.

Utställningen Edward Burne-Jones pågår på Tate Britain 24 Oktober 2018 – 24 Februari 2019.
Läs mer om utställningen på Tate Britain:

Bildtext: Edward Burne-Jones: Love and the Pilgrim, 1896–97. Olja på duk, 1575 x 3048 mm. © Tate Britain

För mer information vänligen kontakta:
Museichef Karin Sidén, Prins Eugens Waldemarsudde: 0768-918688 / k.siden@waldemarsudde.se
Museichef Petter Snare, KODE: +47-90776661 / petter.snare@kodebergen.no
Dr. Knut Ljøgodt, NIA: +47-90540346 / knut.ljogodt@nordicart.org

Gällande bildanvändning:
The attached images are on loan to you, and are accepted by you under the following terms and conditions:
That the reproductions are accompanied by the name of the artist, the title and date of work, the owner credit line, the copyright holder and photocredit; That the reproductions are not cropped, overprinted, tinted or subject to any form of derogatory treatment without the prior approval of the copyright owner; That only low resolution (72 dpi maximum) and small size (600 x 600 p. maximum) can be used online; That the images are only reproduced to illustrate an article or feature reviewing or reporting the exhibition (section 30 (i) and (ii) of the Copyright, Designs and Patents Act 1988); That any reproductions that accompany an article are not used for marketing or advertising purposes; That images are not transferred to a third party or to a database.

Front Covers
The use of images for front covers may attract a fee and will require the prior authorisation of the owner and copyright holder of the work. Please contact.
Tate Press Office for such use.
Please also contact Tate Press Office if you have any queries about the orientation of images: Call 020 7887 8730/31/32, Email pressoffice@tate.org.uk