Pressvisning: Sigrid Hjertén - En mästerlig kolorist 8/2 kl. 10.00

• Sigrid Hjertén. Blommor i blått, 1934. Olja på duk, 65x54 cm. Foto: Hossein Sehatlou / Göteborgs konstmuseum
  • Sigrid Hjertén. Balillaparaden, Palermo, 1934. Gouache, 85x89,5 cm. Foto: Göran Sehlstedt / Stadsmuseet i Stockholm
  • Sigrid Hjertén. Brunetten och blondinen, 1911. Olja på duk, 100x81 cm. Foto: Anna Porsmyr, Sundsvalls museum
  • Sigrid Hjertén. Självporträtt, 1914. Olja på duk, 115x89 cm. Foto: Andreas Nilsson / Malmö Konstmuseum
  • Sigrid Hjertén. Porträtt av Leander Engström, 1917. Olja på duk, 128x85 cm. Foto: Per Myrehed / Norrköpings konstmuseum
  • Sigrid Hjertén. Porträtt av Hermine David, 1922. Olja på duk, 74x52 cm. Privat ägo. Foto: Per Myrehed
  • Sigrid Hjertén. Lucy med päls och röd hatt, 1915. Olja på duk, 111x85 cm. Privat ägo. Foto: Per Myrehed
  • Sigrid Hjertén. Gråväder Stockholm, 1934. Olja på masonit, 109x90,5 cm. Foto: Göran Sehlstedt / Stadsmuseet i Stockholm
  • Sigrid Hjertén. Flaggparaden, 1914. Olja på duk, 47x38 cm. Foto: Lars Engelhardt
  • Sigrid Hjertén. Ateljéinteriör, 1916. Olja på duk, 176x204 cm. Foto: Prallan Allsten / Moderna Museet
  • Sigrid Hjertén. 1924. Olja på duk, 80x65 cm. Foto: Östergötlands museum
  • Sigrid Hjertén. Kritklippor (I Bretagne), 1933. Olja på duk, 74x94 cm. Privat ägo. Foto: Per Myrehed
2018-01-15

Pressvisning torsdag 8/2 kl. 10.00

Kaffe och smörgås serveras fr.o.m. kl. 9.45.

O.S.A. senast måndag 5/2 till: c.dalborg@waldemarsudde.se

Sigrid Hjertén – En mästerlig kolorist

10 februari – 26 augusti 2018

Sigrid Hjertén (1885-1948) är en av det svenska avantgardets frontgestalter. Hon var i sin ungdom elev till Henri Matisse i Paris där hon även tog starka intryck av Paul Cézannes måleri. I samtiden både hyllades och kritiserades hon för sitt expressiva färgmåleri. På utställningen visas ett stort antal av Sigrid Hjerténs verk från 1910-talet fram till det publika och kritikerrosade genombrottet på 1930-talet då några av hennes mest fängslande och färgintensiva verk tillkom. Parallellt visas även ett antal målningar av hennes make Isaac Grünewald och av sonen Iván Grünewald.Sigrid Hjertén var en av våra mest framstående modernister. Hon hade utbildats som textilkonstnär men övergick i början av 1910-talet till ett färgstarkt och expressionistiskt måleri som hon med tiden kom att fördjupa och vidareutveckla. Hjerténs bildspråk var från början både personligt och självständigt, något som uppmärksammades redan av Henri Matisse under hennes studietid på Académie Matisse i Paris 1909-1911.

Hjertén kom under sin livstid att delta i 115 utställningar, både tillsammans med maken Isaac Grünewald och i samlingsutställningar med andra konstnärer. Hon uppmärksammades tidigt av kritikerna men fick sitt definitiva publika genombrott först år 1936 med en stor separatutställning på Konstakademien i Stockholm. I utställningen på Waldemarsudde kommer vi att visa ett 100-tal verk av Sigrid Hjertén alltifrån 1910-talets dekorativa färgexpressionism med sina lekfulla figurarabesker och 20-talets mer intima realism till de sena poetiska och visionära verken från 1930-talet. I utställningen jämförs ett fåtal liknande motiv av makarna Grünewald, som stundtals arbetade sida vid sida. Sonen Iván, ofta avbildad i Sigrid Hjerténs måleri, valde liksom sina föräldrar konstnärsbanan. Han finns representerad i ett separat rum med några personliga och geometriskt upplagda verk.

Idén till utställningen väcktes för ett antal år sedan i samtal med professor Görel Cavalli-Björkman som då arbetade med en omfattande monografi om Hjertén, utgiven på Bonniers förlag våren 2017. Den kritikerrosade boken Kvinna i avantgardet. Sigrid Hjertén. Liv och verk, med dess betydande forskningsinsatser, intressanta analyser och perspektiv, utgör en grund för utställningens urval och tematik.

”Det finns något speciellt i Sigrid Hjerténs konst som bär den över samtiden och gör att den är lika angelägen för oss idag. Redan i hennes tidiga verk har något fantasibetonat, ett element av bisarreri som kommer mig att tänka på en dikt av Edith Södergran eller en målning av Ernst Josephsson. Jag gläder mig åt att vi på utställningen kan visa så många verk från hennes sena period, målningar som äger en särskild lyster och visionär kraft!” säger utställningskommissarie Görel Cavalli-Björkman.

”Prins Eugens Waldemarsudde har på senare år arrangerat ett flertal uppmärksammade utställningar med inriktning på exceptionellt rika och uttrycksfulla konstnärskap, såsom Helene Schjerfbeck 2012, Emil Nolde 2015 och Joan Miró 2017. Vi följer nu upp dessa satsningar med en omfattande utställning om Sigrid Hjertén, en av det svenska modernistiska avantgardets frontgestalter och en enastående kolorist även med internationella mått mätt. Det är en stor glädje att få möjligheten att för museibesökarna visa fram både kända och mer okända verk av Hjertén tillkomna alltifrån 1910-talet till och med 1930-talet då några av hennes mest fängslande och färgintensiva verk tillkom.” säger museichef Karin Sidén.

Vår utställning kompletteras av en rikt illustrerad katalog med artiklar av Görel Cavalli-Björkman, Rebecca Grünewald och Karin Sidén samt föredrag, konserter och visningar.

För mer information vänligen kontakta, Kommunikationschef Cecilia Dalborg, mobil: 0709-754708, e-post: c.dalborg@waldemarsudde.se