What Art can tell us about the Brain

What Art can tell us about the Brain

Onsdag 8/4 kl. 18.00

(Föredraget hålls på engelska)

Välkomna att träffa en forskare som gjort banbrytande insatser för att förstå hur vår hjärna tolkar synintryck, och använder den kunskapen för att analysera hur vi uppfattar bildkonst.

Varför känner vi exempelvis igen ansikten bättre i karikerande porträtt än i exakta fotografier? Varför uppfattar och uppskattar vi bilder även när perspektiv är förvridna och inkonsekventa, som i Cezannes stilleben och Picassos porträtt? Varför vi blir så fascinerade av Mona Lisas leende, och varför är stereoblinda konstnärer duktigare på att återge djup?

Margaret Livingstone har inte bara analyserat sådana frågor, utan också gjort ett antal viktiga grundläggande studier av hur hjärnan tar emot och analyserar visuell information. Som ung forskare visade hon att det finns separata delar av hjärnan som uppfattar form, färg, rörelse och djup, och kartlade var de befinner sig. Hon har sedan tillsammans med sina medarbetare hittat en grupp nervceller som känner igen ansikten, och formulerat en förklaring för hur igenkänningen går till. Hon har gjort viktiga insatser för att förstå färgseende. Idag arbetar hon med igenkänning av symboler.

Margaret Livingstone är Takeda professor i neurobiologi på Harvard Medical School utanför Boston, USA, och har skrivit boken Vision and Art: The biology of seeing.

”Artists have been doing experiments on vision longer than neurobiologists. Some major works of art have provided insights as to how we see; some of these insights are so fundamental that they can be understood in terms of the underlying neurobiology.  For example, artists have long realized that color and luminance can play independent roles in visual perception. Picasso said, ”Colors are only symbols.  Reality is to be found in luminance alone.”  This observation has a parallel in the functional subdivision of our visual systems, where color and luminance are processed by the newer, primate-specific What system, and the older, colorblind, Where (or How) system.  Many techniques developed over the centuries by artists can be understood in terms of the parallel organization of our visual systems. 

I will explore how the segregation of color and luminance processing are the basis for why some Impressionist paintings seem to shimmer, why some op art paintings seem to move, some principles of Matisse’s use of color, and how the Impressionists painted ”air”.  Central and peripheral vision are distinct, and I will show how the differences in resolution across our visual field make the Mona Lisa’s smile elusive, and produce a dynamic illusion in Pointillist paintings, Chuck Close paintings, and photomosaics.  I will explore how artists have understood important features about how our brains extract relevant information about faces and objects, and I will discuss why learning disabilities may be associated with artistic talent.”

– Margaret Livingstone

Föredraget kostar 120 kr.

Boka biljetter

Om inget annat anges bokas biljetter via e-post: butiken@waldemarsudde.se alt. tel. 08-545 837 07.